Szukasz informacji na temat metod stosowanych w terapii dzieci ze zdiagnozowanym autyzmem? Serdecznie zapraszamy do lektury artykułu, w którym omawiamy temat metody Krakowskiej.
Szacuje się, że w Polsce u co setnego dziecka diagnozowany jest autyzm. Niestety pomimo prowadzenia najróżniejszych badań z zakresu niedorozwoju dziecięcego w ostatnich dziesięcioleciach nastąpił spory wzrost tego typu zaburzeń. Nie trudno się domyśleć, jak okropną informacją dla rodziców jest ta, o stwierdzeniu autyzmu u ich dziecka. Jest to dla nich ogromna próba, autyzm u dziecka oznacza najprawdopodobniej ogromne zmiany w ich codziennym życiu. Jeśli szukasz informacji na temat autyzmu, to zapewne zainteresuje cię nowe podejście do tego typu zaburzeń reprezentowane przez specjalistów od tzw. Metody Krakowskiej®.
Metoda Krakowska®, a autyzm
Autyzm sprawia, że dziecko się izoluje. Nie uśmiecha się do rówieśników, rodziców czy opiekuna. Dziecko nie lubi kontaktów z innymi, nie lubi nawet przytulania rodziców. Widząc tego typu objawy, rodzice powinni podjąć zdecydowane działania – możliwie na jak najwcześniejszym etapie życia dziecka. Dlaczego jest to ważne? Otóż według niektórych specjalistów autyzm niekoniecznie musi być nieodwołalnym wyrokiem. Niestety do niedawna pokutował pogląd, że autyzm to nie choroba, autyzmu się nie leczy, z autyzmu się nie wychodzi. Liczne terapie dzieci autystycznych sprowadzały się do przystosowania go do życia w społeczeństwie. Uważano, że neurologiczne zmiany w mózgu dziecka są nieodwracalne. Obecnie jednak coraz więcej terapeutów jest zdania, że przez odpowiednią stymulację mózgu dziecka, można niejako wymusić jego rozwój we wszystkich niezbędnych obszarach. Tak właśnie powstała Metoda Krakowska® – na podstawie wieloletnich badań ustalono, że mózg dzieci niedorozwinięty neurologicznie można w różny sposób stymulować i rozwijać wszystkie niezbędne funkcje poznawcze. Specjaliści są zdania, że autyzm faktycznie można wyleczyć. Niestety można spotkać mnóstwo profesjonalnych terapeutów, którzy podważają sukcesy tej terapii. Przecież zawsze, gdy dziecko autystyczne pod wpływem terapii dokona postępów, można powiedzieć coś w stylu: “w takim razie dziecko nie miało autyzmu, albo diagnoza była błędna”. Na szczęście każdy kolejny rok przynosi ze sobą kolejne przykłady dzieci, u których szczęśliwi rodzice zauważają faktyczne pozytywne zmiany. Takich osób jest zbyt dużo, by lekceważyć wyniki terapii.
Mózg człowieka jest fascynującym narządem, o którym nadal niewiele wiemy. Niesamowite jest to, że jest on neuroplastyczny, co znaczy, że możemy go kształtować, mieć wpływ na jego rozwój. Rodzice, opiekunowie oraz terapeuci mogą mieć wpływ na mózg dziecka poprzez stymulację tych obszarów mózgu, które odpowiadają za wszystkie funkcje poznawcze. W Metodzie Krakowskiej dokonuje się to w dokładnie takiej kolejności jak następuje ich rozwój u zdrowych dzieci. Specjaliści zwracają jednak uwagę, że aby terapia przyniosła pożądane rezultaty należy podjąć działania jak najwcześniej, najlepiej jeszcze przed trzecim rokiem życia dziecka. A zatem tego czasu jest naprawdę niewiele, jeśli zatem zauważasz u swojego dziecka niepokojące symptomy – nie czekaj. Jak najszybciej postaraj się o diagnozę. Dobrym podejściem jest skorzystanie z prywatnej specjalistycznej placówki, żeby nie tracić czasu – każdy dzień jest w tej sytuacji niezwykle cenny.
Metoda Krakowska® u zdrowych dzieci
Popularność Metody Krakowskiej® wzrasta również z uwagi na fakt, że z powodzeniem może być ona stosowana u zdrowych dzieci. Stymulowanie funkcji poznawczych mózgu dziecka przyczynia się do jego lepszego, płynnego i stabilnego rozwoju. To właśnie dlatego pomoce do pracy wg Metody Krakowskiej® bardzo często są zamawiane przez różnego typu placówki oświatowe, a w szczególności przedszkola. Niewątpliwie każdy dodatkowy czas poświęcony dziecku sprzyja jego rozwojowi.
Artykuł opracowany przy współpracy z księgarnią internetową Juniora.pl. Serwis specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych pomocy dydaktycznych niezbędnych w terapii według Metody Krakowskiej. Oferta sklepu obejmuje również wyposażenie dydaktyczne dla przedszkoli oraz szkół.