Czy da się wygrać walkę z autyzmem

Wielu rodziców musi zmagać się z autyzmem u swojego dziecka. Czy jest możliwość podjęcia działań, które w jakikolwiek sposób zmniejszą cechy ze spektrum autyzmu?

Według większości specjalistów z zakresu rozwoju dziecięcego autyzmu nie należy zaliczać do choroby. Jest to raczej zespół cech, który definiowany jest jako autyzm. Skoro zatem nie jest to choroba, to jak twierdzi wielu – nie da się jej również wyleczyć. Diagnoza autyzmu u dziecka to dla rodziców prawdziwa tragedia. Autyzm u dziecka ma bezpośredni wpływ nie tylko na jego dorosłe życie. W opiekę nad nim przez całe dziesięciolecia zaangażowana będzie również najbliższa rodzina. Większość dzieci autystycznych nabiera pewnych umiejętności, które pozwalają im jakoś funkcjonować w społeczeństwie.

Jednak jest nadzieja. Specjaliści od dziesięcioleci podejmują mnóstwo działań mających na celu odkrycie przyczyn tego typu niedorozwojów. Okazuje się, że w ostatnich latach wielu rodziców bardzo pozytywnie wypowiada się o terapii wg tzw. metody krakowskiej. Podejście w terapii jest całkowicie nowe i polega ono na stymulacji mózgu dziecka w taki sposób, aby niejako zmusić je do rozwoju. Dziecko z pomocą rodziców oraz psychoterapeuty wykonuje mnóstwo najróżniejszych ćwiczeń, zabaw i gier, które stymulują określone obszary mózgu dziecka.

Metoda krakowska – na czym to polega?

Wiedza na temat etapów rozwoju dziecka jest obecnie bardzo duża. To właśnie dzięki temu możliwa jest diagnoza zaburzeń rozwoju. Specjaliści wiedzą jak dzieci powinny się zachowywać w kolejnych miesiącach życia. Dzieci autystyczne zazwyczaj unikają kontaktu z innymi – zarówno rówieśnikami jak i rodzicami. Wynika to z faktu, że po prostu w mózgu dziecka nie powstały nowe neurony, ani odpowiednie ścieżki neuronowe. Terapia ma na celu wytworzenie nowych połączeń między neuronami, co powoduje, że dziecko nabywa kolejnych całkowicie nowych umiejętności – tzw. funkcje poznawcze. Ważnym elementem metody krakowskiej jest między innymi nauka czytania. Dlaczego właśnie nauka czytania? Odkryto bowiem, że nauka czytania w bardzo wczesnym wieku ma ogromny wpływ na rozwój najróżniejszych funkcji intelektualnych. A ponieważ dzieci z niedorozwojem mają problem z kontaktem z otoczeniem, czytanie staje się pierwszym krokiem do komunikacji. Odkryto, że podczas nauki czytania według metody krakowskiej znakomicie aktywizują się obie półkule mózgu.

Metoda krakowska – kiedy zacząć?

Na pomoc w rozwoju dziecka nigdy nie jest za późno – i co bardzo istotne, również nigdy nie jest za wcześnie. Obecnie wiadome jest, że mózg ludzki jest najbardziej plastyczny w pierwszych 3 latach życia. I to właśnie w tym okresie najlepiej jest rozpocząć terapię. Co bardzo ciekawe, terapia ta znakomicie sprawdza się również w pracy ze zdrowymi dziećmi, których rodzice pragną, aby dobrze się rozwijały. Jak możemy przeczytać w serwisie juniora.pl, metoda krakowska znakomicie się sprawdza we wszystkich rodzajach zaburzeń rozwoju, także w przypadku dysleksji oraz dysgrafii.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here