Klient po raz kolejny w ostatnim momencie zrezygnował z zakupów? Odpowiednio zoptymalizowana ścieżka zakupowa znowu nie pomogła w tym, by użytkownik dokończył płatność? Spokojnie – z tym problemem boryka się wielu właścicieli biznesu e-commerce. Sprawdźmy, czym jest porzucony koszyk zakupowy i jak wykorzystać UX to poprawy sprzedaży.
Współczynnik porzuceń koszyka – zmora każdego biznesu e-commerce
Czym jest porzucony koszyk? To zjawisko, którego z pewnością nie trzeba przedstawiać każdemu właścicielowi sklepu online. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której potencjalny klient zainteresował się ofertą naszego sklepu, po przestudiowaniu wszystkich informacji o produkcie dodaje go do koszyka, a być może powtórzył to na kilku innych produktach, a następnie…opuścił stronę bez finalizacji zakupu.
Zjawisko wydaje się bardzo powszechne – zauważamy to jako właściciele biznesu e-commerce, a tym bardziej jako klienci, którzy sami porzucają koszyki. Mało tego, statystyki wskazują, że nawet 79% koszyków w niektórych branżach jest porzucanych przed dokonaniem zakupu. I choć nie zawsze mamy wpływ na zachowania użytkowników, zdecydowaną większość przypadków jesteśmy w stanie rozwiązać po stronie sklepu. A zatem pierwszy punkt do zmniejszenia współczynnika porzuconych koszyków? Nie winić za to klientów, a raczej User Experience własnego sklepu.
Przede wszystkim analiza – co poszło nie tak w naszej ścieżce zakupowej?
Jeśli współczynnik porzuconych koszyków na naszej stronie jest alarmująco wysoki, warto przeanalizować ten stan rzeczy, i nieco zgłębić się w statystykach, które być może otworzą nam oczy i wskażą na źródło tych słabości. W tym celu warto sięgnąć po Google Analytics, które dostarcza bardzo szczegółowych danych na temat analizy ruchu na stronie. To tutaj dowiemy się, na jakim etapie klient decyduje się zrezygnować z zakupu.
Czy jest to moment wyboru kolejnego produktu? Konieczność rejestracji, by dokończyć zakupy? Lub na etapie wyboru sposobu dostawy i płatności? Google Analytics to doskonały wstęp do analizy zachowania użytkowników, który może objawić nam szereg słabych stron UX naszej strony. Warto rozszerzyć analizę porzuconych koszyków, decydując się na sięgnięcie do samego źródła. Zapytajmy klientów o powód porzucenia koszyka, czy to za pośrednictwem wiadomości e-mail, czy mediów społecznościowych. Warto dodatkowo zadbać o testy A/B, które być może małym kosztem obnażą słabości naszego cyklu zakupowego.
Skuteczne metody na obniżenie współczynnika porzuceń koszyka
Artykuł dostępny pod adresem https://pragmago.tech/pl/porada/user-experience-w-sklepie-internetowym-popraw-sprzedaz-dzieki-ux/ w bardzo szczegółowy sposób wskazuje na metody zwiększenia efektywności naszej strony za pomocą metodologii UX. My postaramy się dostarczyć kilku cennych wskazówek, dzięki którym w krótkim czasie zaobserwujemy mniejszy wskaźnik porzuconych koszyków.
Przede wszystkim skrócenie czasu zakupu. Postarajmy się, by zmniejszyć liczbę informacji i danych, a także uprościć cały proces, sprawiając, że użytkownik nawet przez sekundę nie będzie musiał zastanawiać się, gdzie kliknąć, by kontynuować zakupy. Równie istotna dla klienta jest kwestia zakupów bez rejestracji. Bezwzględnie musimy udostępnić taką alternatywę – to właśnie konieczność zakładania kolejnego, setnego już konta jest powodem wielu porzuconych koszyków.
Nie bez znaczenia jest także sposób dostawy i płatności. Zasada jest prosta – im więcej, tym lepiej, dzięki czemu klient będzie mógł sam wybrać, w jaki sposób finalizuje zakup. Tych kilka prostych sposobów sprawi, że wartość sprzedaży wzrośnie, co może być podstawą do dalszych usprawnień, bazujących na wyjątkowości, presji czasu lub dodatkowych promocjach motywujących do zrealizowania zakupu.