Usługi pocztowe cieszą się nieustającym zainteresowaniem. Każdego dnia, miliony Polaków wysyła przesyłki zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Operator pocztowy umożliwia ich śledzenie, co z kolei pozwala w łatwy i szybki sposób na sprawdzenie aktualnego statusu przesyłki.
Jak w praktyce wygląda śledzenie paczki i czy każde rodzaje listów można zlokalizować? Co oznaczają statusy wyświetlane w momencie śledzenia paczki? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.
Rodzaje przesyłek, które można łatwo zlokalizować
Przesyłki polecone to powszechnie znany rodzaje przesyłek, które można śledzić. W zależności jednak od wybranego operatora, zdarza się, że także rodzaje listów niepoleconych zyskują unikalny numer, który umożliwia ich śledzenie.
Śledzenie przesyłek krajowych i zagranicznych
Przesyłka wyposażona w unikalny numer (zwany numerem śledzenia), po wpisaniu go na stronie operatora, pozwala na łatwe zlokalizowanie jej trasy podróży. Choć operator pocztowy zapewnia możliwość śledzenia przesyłek tak w kraju, jak i za granicą, to jednak w przypadku paczek oraz listów nadawanych poza grancie kraju aktualizacja wyświetlanego statusu przesyłki może się nieco wydłużyć. Na arenie międzynarodowej obsługiwana jest znacznie większa liczba przesyłek, niż w Polsce i nie w każdej sortowni paczek, przesyłka może mieć skanowany numer, a jedynie w ważniejszych punktach swojej drogi.
Co oznaczają statusy przesyłek?
Status przesyłki pozwala na zorientowanie się, gdzie akurat znajduje się nasza paczka i jak daleko jest od miejsca docelowego. Zasadniczo możemy spotkać się z następującym statusami wyświetlanymi po uaktywnieniu numery śledzenia:
- Zarejestrowanie paczki w systemie — paczka już niebawem wyruszy w drogę.
- Paczka w tranzycie — paczka jest transportowana pomiędzy punktami.
- Paczka w magazynie/rozładunek — przesyłek znalazła się w centrum sortowania, skąd wyruszy w dalszą podróż.
- Paczka w magazynie docelowym — przesyłka znajduje się już w głównej sortowni.
- Przesyłka przygotowana do dostarczenia.
- Paczka dostarczona.
Czy przesyłka może zostać doręczona?
Każdy operator pocztowy pragnie, aby nadana przesyłka dotarła bez przeszkód do miejsca docelowego. Niestety czasami zdarza się, że nie obejdzie to się bez większych przeszkód lub wręcz nie jest możliwe. W takiej sytuacji oczywiście, przesyłka zostaje zwrócona do adresata.
W jakich sytuacjach doręczenie przesyłki nie jest możliwe? Najczęściej dotyczy to przesyłek, które:
- mają niepoprawny lub niekompletny adres,
- mają fikcyjny adres, a miejsce docelowe zwyczajnie nie istnieje,
- zostały celowo nieodebrane (odmowa odbioru),
- pomimo tego, że dane adresowe się zgadzają, to odbiorca nie przebywa pod danym adresem.
Dosyć częstą sytuacją jest także dostarczenie przesyłki do wskazanego miejsca odbioru, który nie jest adresem domowym i po którą, nikt się nie zgłasza.